Monday, July 23, 2012

Mendorong Anak-anak Kecil - Episod 2

Pagi hari kedua menjadi guru ganti, pelajar-pelajar 2 Omar kelihatan lebih bersemangat belajar berbanding semalam. Nampak sahaja muka saya, mereka tersenyum-senyum. Ada juga yang menjerit memanggil nama saya dan melambai-lambai tangan kepada saya.

“Cikgu..cikgu.” Sapa mereka.

Saya membalas sapaan mereka dengan memberikan senyuman yang paling manis.  Apabila melihat ada pelajar melambai-lambaikan tangan dari tempat duduk mereka, saya juga membalas dengan lambaian tangan. Sesekali saya mengangguk-angguk kepala kepada pelajar-pelajar yang memanggil. Seronok sungguh mereka apabila sapaan dan lambaian tangan mereka berbalas.

Al-Quran merupakan subjek pertama bagi pelajar-pelajar kelas 2 Omar pada hari ini. Selesai pelajar memberi salam dan membaca doa, saya telah mengaplikasi Teknik Tidak Menegur Kesalahan Tetapi Menerangkan kepada pelajar-pelajar 2 Omar. 

Berdasarkan hadith hadith 12 Malaikat, Anas melaporkan, pada suatu hari ada seorang lelaki datang dan dia terus masuk barisan orang-orang yang sedang sembahyang, dengan nafasnya termengah-mengah kerana terkocoh-kocoh mengejar waktu sembahyang, sambil membaca 'Alhamdulillahi hamdan kasiran thoyiban mubarakan fih.' Selepas selesai sembahyang, Nabi Muhammad bertanya, “Siapakah tadi yang mengucapkan kata-kata itu?” Semua orang yang ada diam sahaja, tidak seorang pun menjawab. Nabi Muhammad bertanya lagi, “Siapakah tadi yang mengucapkan kata-kata itu? Sebenarnya dia tidak mengucapkan sesuatu yang berdosa.” Lalu seorang lelaki berkata, “Tadi saya datang dengan termengah-mengah, lalu saya ucapkan kata-kata itu.” Kemudian, Nabi Muhammad berkata, “Sungguh, saya nampak 12 orang malaikat berebut-rebut mengangkat kata-kata itu.” -- Hadith No. 271 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim

Dalam hadith di bawah ini, seorang lelaki melakukan beberapa kesalahan secara terbuka di dalam masjid semasa orang-orang lain sedang sembahyang:

1. Lelaki itu datang lambat.
2. Dia bercakap kuat di dalam masjid.
3. Apabila ditanya dia tidak mengaku.

Nabi Muhammad sama sekali tidak menegur kesalahan lelaki itu dengan berkata:

"Orang lain sudah mula sembahyang tapi kamu baru sampai." (SALAH)
"Perbuatan kamu itu mengganggu orang lain sedang khusyuk sembahyang" (SALAH)
"Apabila saya tanya, kamu tidak menjawab." (SALAH)

Di sebalik sikap Nabi Muhammad yang tidak menegur kesalahan lelaki itu adalah prinsip 'menyelamatkan maruah orang yang melakukan kesalahan'. Apabila lelaki itu tidak ditegur oleh Nabi Muhammad dia tidak berasa dirinya dimalukan di hadapan orang ramai, dengan itu maruahnya tidak jatuh.

Sebelum pelajaran dimulakan, apabila melihat ada di kalangan pelajar yang  bercakap-cakap dan mengusik kawan-kawannya di dalam kelas, saya tidak menegur kesalahan mereka. Sebaliknya, saya hanya menerangkan perkara-perkara yang tidak boleh dilakukan oleh pelajar apabila guru sedang mengajar.

Saya berkata, “Apabila cikgu atau ustazah sudah berada di dalam kelas, dan dia sudah siap untuk memulakan pelajaran, seorang pelajar tidak boleh melakukan beberapa perkara ini. Antara perkara-perkara yang tidak boleh dibuat oleh seorang pelajar ketika guru sedang mengajar ialah;

“Pertama, seorang pelajar tidak boleh bercakap dengan kawan-kawannya. Ini kerana, apabila kita bercakap dengan kawan, ia akan mengganggu kawan-kawan yang mahu belajar. Selain itu, bercakap akan membuatkan kita tidak faham apa yang sedang cikgu atau ustazah terangkan. Kecuali kalau cikgu atau ustazah bertanya, baru kita jawab.”

“Kedua, seorang pelajar tidak boleh bermain seorang diri atau bermain dengan kawan-kawannya. Apabila kita main, kita tidak dapat dengar apa yang sedang cikgu atau ustazah ajar. Kita tidak akan faham apa yang cikgu atau ustazah ajar di hadapan. “

“Ketiga, seorang pelajar tidak boleh bergurau atau usik kawan-kawannya. Ini kerana, apabila kita usik kawan-kawan, kita sudah ganggu kawan yang mahu belajar. Nanti, kita dan dia tidak akan faham apa yang cikgu atau ustazah cakap dan ajarkan.”

“Keempat, seorang pelajar juga tidak boleh tidur di dalam kelas ketika cikgu atau ustazah mengajar.”

Belum pun selesai menerangkan perkara keempat yang tidak boleh dilakukan oleh pelajar ketika guru mengajar, beberapa orang pelajar lelaki 2 Omar menyampuk, “Dia cikgu. Dia selalu tidur masa cikgu mengajar.”

“Ya, cikgu. Dia tiap-tiap hari tidur.” Sambung seorang lagi pelajar lelaki 2 Omar sambil menunding jari kepada seorang pelajar lelaki yang duduk di pertengahan barisan meja pelajar.

Pelajar itu memandang saya takut-takut. Saya tidak berkata apa-apa, hanya diam sambil memberikan seulas senyum kepada pelajar tegar tidur kelas 2 Omar tersebut.

Kemudian, saya memulakan pelajaran dengan meminta para pelajar meletakkan buku teks Al-Quran di atas meja masing-masing. Apabila melihat semua pelajar meletakkan buku teks masing-masing di atas meja, saya memuji mereka berdasarkan Format Pujian Nabi.

Saya memuji mereka dengan berkata, “Sungguh ustazah kagum apabila semua pelajar membawa buku. Inshaallah, siapa sahaja yang bawa buku akan menjadi pelajar yang berjaya dalam pelajaran .”

Alangkah sukanya pelajar-pelajar 2 Omar mendengar pujian saya. Mereka tersenyum suka apabila dipuji.

Antara ciri-ciri pujian Nabi Muhammad ialah:
  1. Pilih satu kebaikan yang dilakukan oleh orang itu dan berikan pujian serta-merta serta secara terbuka supaya pelajar-pelajar lain dapat mendengarnya. 
  2. Pujian itu ditujukan kepada hasil kerja yang dilakukan oleh orang itu, bukan ditujukan kepada diri orang itu.
  3. Dalam pujian itu nyatakan impak positif perbuatan yang dipuji.
Format pujian Teknik Nabi;
1. Pujian dimulakan dengan ayat, “Saya kagum…,”
“Saya suka…,”
“Saya bangga…,
“Saya gembira…”
“Saya kagum dengan kata-kata itu.”
“…ustazah kagum apabila semua pelajar membawa buku."

2. Puji hasil kerja:
“Saya kagum dengan kata-kata itu.”
“Sungguh ustazah kagum apabila semua pelajar membawa buku.”

3. Nyatakan impak positif perbuatan yang dipuji:
Pintu-pintu langit dibuka kerana kata-kata itu.”
“Inshaallah, siapa sahaja yang bawa buku akan menjadi pelajar yang berjaya dalam pelajaran.”

Kemudian saya bertanyakan pula kepada pelajar-pelajar 2 Omar perkara yang sama seperti semalam, “Siapakah antara kamu semua yang mahu pinjamkan ustazah buku teks?”

Pelajar-pelajar 2 Omar berebut-rebut menjawab, “Saya, ustazah” sambil mengangkat buku teks masing-masing untuk diberikan kepada saya. Seorang pelajar lelaki yang kedudukan mejanya hampir dengan meja guru langsung bangun berjalan menuju ke meja guru dan menghulurkan bukunya kepada saya.

Saya menyambut huluran buku tersebut dengan memberikan pujian kepadanya, “Terima kasih kerana pinjamkan buku ini pada ustazah. Ustazah kagum. Malaikat pasti menulis kebaikan untuk kamu kerana telah meminjamkan buku ini pada ustazah.”

Sebaik pujian tersebut saya katakan, pelajar-pelajar 2 Omar yang lain mengeluh, “Ala…, ustazah. Kitorang bagi juga buku, tapi ustazah tak ambil.”

Nampaknya, impak memuji semalam telah mendorong pelajar-pelajar 2 Omar berebut-rebut mahu meminjamkan buku kepada saya. Dan pujian kepada pelajar yang memberikan buku teksnya kepada saya telah menyebabkan pelajar-pelajar 2 Omar tidak berpuas hati apabila buku mereka tidak diambil.

Bagi meredakan ketidakpuasan hati mereka, saya meneladani sikap Nabi Muhammad dalam menangani orang yang tidak berpuas hati berdasarkan hadith Bersin.

Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh saidina Anas bin Malik yang berbunyi, Anas bin Malik adalah salah seorang sahabat Nabi Muhammad Dia melaporkan suatu peristiwa yang dia pernah saksikan. Menurutnya, pernah berlaku pada suatu masa ada dua orang lelaki bersin dekat dengan Nabi Muhammad. Nabi Muhammad berdoa untuk salah seorang daripada mereka berdua dengan ucapan, “Yarhamkallah.” Manakala yang seorang lagi pula bersin tetapi tidak didoakan oleh Nabi Muhammad. Lelaki itu tidak puas hati lalu berkata, “Mengapakah apabila si polan bersin, tuan mendoakan dia, tetapi apabila saya bersin, tuan tidak mendoakan saya?” Nabi Muhammad menjawab, “Selepas dia bersin, dia membaca Alhamdulillah, sedangkan saudara tidak membaca Alhamdulilliah.” (Lembaran aktiviti 1, Mendorong Pelajar Kelas Corot: Teknik Memberi Ganjaran)

Dalam hadith ini, ada dua orang bersin dekat dengan Nabi. Yang seorang membaca “Alhamdulillah” selepas dia bersin, dan seorang lagi tidak membaca, “Alhamdulillah” selepas dia bersin. Nabi Muhammad mendoakan lelaki yang bersin dengan membaca, “Alhamdulillah” itu dengan doa, “Yarhamkallah." Manakala lelaki yang bersin tanpa menyebut “Alhamdulillah” itu tidak didoakan oleh Nabi.

Lelaki yang tidak membaca, “Alhamdulillah” selepas bersin itu tidak berpuas hati kerana Nabi Muhammad tidak mendoakannya. Dia bertanya kepada Nabi Muhammad, “Mengapakah apabila si polan bersin, tuan mendoakan dia, tetapi apabila saya bersin, tuan tidak mendoakan saya?”

Nabi Muhammad hanya menerangkan sebab mengapa lelaki tersebut tidak didoakan sebagaimana lelaki yang seorang lagi dengan berkata, “Selepas dia bersin, dia membaca Alhamdulillah, sedangkan saudara tidak membaca Alhamdulilliah.”

Nabi Muhammad tidak melakukan perkara-perkara di bawah ini untuk menyelesaikan ketidakpuasan hati lelaki tersebut;

  1. Nabi Muhammad saw tidak memarahi orang yang tidak puas hati itu dengan berkata: “Kenapa awak cemburu?” (Salah)
  2. Nabi Muhammad saw tidak menasihati orang yang tidak berpuas hati itu dengan berkata: “Kalau awak hendak saya doakan awak, awak kenalah perbaiki kerja awak.” (Salah)
  3. Nabi Muhammad saw tidak membandingkan orang yang tidak puas hati itu dengan orang yang dapat ganjaran dengan berkata: “Lain kali awak kenalah buat kerja elok-elok macam Si Fulan, barulah saya beri awak ganjaran macam dia juga.” (Salah)
  4. Nabi Muhammad saw tidak mengkritik orang yang tidak puas hati tu dengan berkata: “Sikap awak tidak betul. Awak hendak saya beri ganjaran, tetapi kerja awak tidak semenggah!" (Salah) ~(Lembaran aktiviti 1, Mendorong Pelajar Kelas Corot: Teknik Memberi Ganjaran)

Mendengarkan keluhan pelajar-pelajar 2 Omar yang tidak berpuas hati kerana pujian diberikan kepada pelajar yang meminjamkan buku teks tersebut, saya berkata, “Ustazah memuji dan mengambil  buku dia kerana dia datang ke meja guru dan memberikannya sendiri kepada ustazah. Sedangkan kamu hanya memberikan buku untuk diambil dari tempat duduk masing-masing.”

Pelajar-pelajar 2 Omar senyap selepas mendengar penerangan saya tersebut. Barangkali penerangan saya tadi telah membuatkan mereka berpuas hati. Namun, saya tetap memuji niat mereka yang mahu meminjamkan buku kepada saya menggunakan Format Pujian Nabi. Ini kerana, niat untuk memberi pinjam buku juga merupakan kebaikan. Dan pujian berdasarkan Teknik Nabi sudah boleh diberikan sebelum, semasa dan selepas kerja dilakukan.

Saya berkata, “Jangan risau. Walaupun ustazah tidak mengambil buku kamu, kamu tetap mendapat pahala kerana ada niat nak beri ustazah pinjam buku. Ustazah sangat gembira apabila semua pelajar mahu meminjamkan buku kepada ustazah. Kamu akan mendapat pahala atas niat kamu yang mahu meminjamkan buku tersebut.”

“Yeay…yeay!”
“Yeay, kita pun dapat pahala.” Sorak pelajar-pelajar 2 Omar sebaik mendengar kata-kata saya.

Selepas itu, P&P untuk mata pelajaran Al-Quran dapat dijalankan dengan lancar. Setiap kali melihat kebaikan yang dilakukan oleh pelajar-pelajar 2 Omar, saya akan memuji mereka mengikut Format Pujian Nabi. Sepanjang P&P berlangsung, semua pelajar memberikan kerjasama yang sangat baik. Pelajar yang tegar ridur di dalam kelas juga belajar sebagaimana kawan-kawannya yang lain.

Selepas tamat masa belajar subjek Al-Quran, saya mengajar mata pelajaran Jawi pula di dalam kelas 2 Omar. Perbahasan untuk mata pelajaran Jawi kali ini adalah berkenaan Suku Kata Nama Tertutup + Suku Kata Nama Terbuka.

Belum sempat saya membuka mulut bertanyakan kepada pelajar-pelajar 2 Omar sekiranya ada yang sudi meminjamkan buku, seorang pelajar lelaki dari barisan belakang bangun datang ke meja guru. Dia memberikan buku teks Jawinya kepada saya untuk digunakan.

Katanya, “Ustazah, ini buku saya. Saya pinjamkan pada ustazah untuk ustazah ajar kami.”

Sungguh saya amat terkejut dan kagum dengan perbuatan pelajar tersebut. Terharu juga ada, hampir-hampir mahu menangis (oh, saya ini orang cengeng. Jangan lupa itu). Dari tempat duduknya yang  jauh di belakang, dia datang ke meja guru semata-mata mahu meminjamkan buku teksnya kepada saya. Datang pula sebelum ditanyakan. Allah maha besar, hebatnya Teknik Nabi.

Saya memuji perbuatannya tersebut berdasarkan Format Pujian Nabi. Saya memujinya dengan berkata, “Sungguh ustazah bangga kamu sanggup bangun datang ke meja guru semata-mata mahu pinjamkan buku kepada ustazah. Allah akan berikan pahala yang banyak kepada kamu. Setiap langkah kaki kamu berjalan ke meja guru akan ditulis malaikat sebagai perbuatan baik yang kamu buat pada hari ini.”

Pelajar tersebut mengangguk-angguk dan senyum malu-malu mendengar pujian saya. Dia kembali ke tempat duduknya dengan senang hati.

Format pujian Teknik Nabi;
Pujian dimulakan dengan ayat, “Saya kagum…,”
“Saya suka…,”
“Saya bangga…,
“Saya gembira…”
“…ustazah bangga kamu sanggup bangun…”

Puji hasil kerja:
“Saya kagum dengan kata-kata itu.”
“Sungguh ustazah bangga kamu sanggup bangun datang ke meja guru semata-mata mahu pinjamkan buku…”

Nyatakan impak positif perbuatan yang dipuji:
Pintu-pintu langit dibuka kerana kata-kata itu.”
“Allah akan berikan pahala yang banyak kepada kamu. Setiap langkah kaki kamu berjalan ke meja guru akan ditulis malaikat sebagai perbuatan baik yang kamu buat pada hari ini.”

Selepas itu, saya memulakan P&P Jawi dengan membaca dan mengeja potongan-potongan ejaan Suku Kata Nama Tertutup dan Suku Kata Nama Terbuka.

“Ba..alif..ba.”
“Ba…wau..bu.”
“Alif…aaa.”
“Ha..nun..han.”
“Kaf..ro..kar.”
“Dal..alif.. Da.”
“Tha..nga..tang.”
“Alif..ha..ah.”

Saya mengeja dan membunyikan ejaan suku kata satu persatu. Kemudian pelajar-pelajar 2 Omar turut ikut membaca secara beramai-ramai.

“Baiklah, sekarang kita akan bina perkataan dari suku kata yang telah dibaca.” Terang saya kepada pelajar-pelajar 2 Omar.

“Cikgu, macam mana?”

“Begini. Kita akan menggabungkan setiap ejaan suku kata dengan satu ejaan suku kata yang lain. Sebagai contoh, ‘Ba..alif’, bunyinya ‘ba.’ ‘Tha..nga’..pula, bunyinya ‘tang’. Apabila kita gabungkan ‘ba + tang’, jadilah perkataan yang bunyinya, ‘batang’.”

“Ooo, macam tu. Senang saja cikgu. Dal..alif..da, Ha..nun..han (da + han), dahan. Betul tak cikgu?” Tanya seorang pelajar yang duduk di barisan hadapan.

“Bagus, tepat sekali. Itu tandanya kamu faham apa yang ustazah ajarkan.” Pelajar itu senyum mendengar pujian saya.

Selepas itu, beberapa orang pelajar lagi mengangakat tangan mahu mencuba membina perkataan.

“Cikgu, alif..aaa, kaf..ro..kar (a + kar), akar.”
“Cikgu, ba..alif…ba, tha…nga..tang (ba + tang), batang.”
“Cikgu, ba..wau..bu, alif..ha..ah (bu +ah), buah.”

“Bagus, tepat sekali. Tiga bintang.”

Sebaik selesai membina dan menuliskan sepuluh perkataan yang dieja pelajar di papan putih, saya meminta pelajar-pelajar 2 Omar menyalin semula perkataan-perkatan tersebut di dalam buku tulis sebagai latihan untuk mereka pada hari itu. Mereka menyalin dengan senang hati.

Ketika menanti latihan tersebut siap disalin, saya memantau pelajar-pelajar 2 Omar yang tekun membuat kerja dari meja guru. Ketika mata menyinggah pada barisan pertengahan meja pelajar lelaki, pelajar tegar tidur tadi kelihatan menguap-nguap sambil menyalin latihan. Sebaik dia meletakkan kepalanya di atas meja dan matanya terkelip-kelip, saya buat-buat tidak nampak.

Dalam Teknik Nabi Muhammad mendorong orang-orang corot, apabila seseorang malakukan perkara yang salah dan juga perkara yang betul dalam masa yang sama, Nabi Muhammad pura-pura tidak nampak kesalahan yang dilakukan, sebaliknya Nabi Muhammad memuji kebaikan yang dilakukan oleh orang tersebut. Teknik ini disebut, Tutup Mata pada Kesalahan, Puji Kebaikan

Berdasarkan hadith 12 Malaikat, Anas melaporkan, pada suatu hari ada seorang lelaki datang dan dia terus masuk barisan orang-orang yang sedang sembahyang, dengan nafasnya termengah-mengah kerana terkocoh-kocoh mengejar waktu sembahyang, sambil membaca 'Alhamdulillahi hamdan kasiran thoyiban mubarakan fih.' Selepas selesai sembahyang, Nabi Muhammad bertanya, “Siapakah tadi yang mengucapkan kata-kata itu?” Semua orang yang ada diam sahaja, tidak seorang pun menjawab. Nabi Muhammad bertanya lagi, “Siapakah tadi yang mengucapkan kata-kata itu? Sebenarnya dia tidak mengucapkan sesuatu yang berdosa.” Lalu seorang lelaki berkata, “Tadi saya datang dengan termengah-mengah, lalu saya ucapkan kata-kata itu.” Kemudian, Nabi Muhammad berkata, “Sungguh, saya nampak 12 orang malaikat berebut-rebut mengangkat kata-kata itu.” -- Hadith No. 271 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim

Nota: 'Alhamdulillahi hamdan kasiran thoyiban mubarakan fih.' bermakna 'Segala puji bagi Allah, pujian yang banyak, bagus, lagi penuh kebaikan.' ~Blog Tim Hadith Psikologi.

Kesalahan yang dilakukan oleh lelaki itu:
  1. Lelaki itu datang lambat. Orang lain sudah mula bersembahyang dia baru sampai dalam keadaan terkocoh-kocoh.
  2. Dia bercakap kuat di dalam masjid sampai Nabi Muhammad yang khusyuk itu pun dapat mendengar suaranya.
  3. Apabila ditanya oleh Nabi Muhammad siapa yang bercakap kuat tadi, dia tidak mengaku.

Kebaikan yang dilakukan oleh lelaki itu:
  1. Datang lambat bukanlah perbuatan berdosa, cuma kuranglah pahalanya. Walaupun dia datang lambat, tetapi dia datang juga ke masjid. 
  2. Dia sempat ikut sembahyang berjemaah.
  3. Walaupun dia bercakap kuat, tetapi kata-kata yang diucapkannya adalah kata-kata yang bagus, kerana dia memuji-muji Allah.
  4. Walaupun dia lambat, sampai dalam keadaan terkocoh-kocoh dan termengah-mengah, dia tetap ingat kepada Allah, dan mulutnya memuji-muji Allah.
  5. Tidak ada sesiapa menyuruh dia berzikir tetapi dia mengambil inisiatif melakukan perbuatan baik itu.
  6. Seni kata dalam bacaan zikirnya itu adalah ciptaannya sendiri.

Saya cuba mempraktikkan teknik ini bagi mengatasi rasa mengantuk seorang pelajar tegar tidur 2 Omar tersebut.

Dalam situasi pelajar 2 Omar, pelajar tegar tidur tersebut menguap dan mula mahu tidur dengan meletakkan kepalanya di atas meja. Ini merupakan kesalahan kerana di awal pelajaran, saya sudah menerangkan beberapa perkara yang tidak boleh dilakukan oleh seorang pelajar apabila guru berada di dalam kelas antaranya adalah tidur. Dalam masa yang sama, dia menulis latihan Jawi yang diberikan di papan putih.

Saya tidak menegur, memarahi, mengkritik dan menyiasat mengapa pelajar tersebut menguap dan mahu tidur. Sebaliknya, saya bangun daripada tempat duduk menuju ke meja pelajar tersebut dan memuji kebaikan yang sedang dilakukan pelajar tersebut iaitu menyalin latihan di dalam buku tulis walaupun dia amat mengantuk.

Saya berkata, “Ustazah kagum kamu tetap buat latihan walaupun kamu terpaksa lawan rasa mengantuk. Apabila selalu kamu lawan rasa mengantuk ketika belajar, kamu tidak akan tidur di dalam kelas. Kamu juga tidak akan tertinggal dalam pelajaran.”

Pelajar tersebut memandang saya tanpa sebarang reaksi di wajahnya. Namun, sebaik saya mengangkat kaki dari tempat duduknya, dia bangun duduk seperti biasa menyalin latihan.

Kemudian, saya memantau pula pelajar-pelajar 2 Omar yang sedang menulis latihan. Kelihatan beberapa orang pelajar menguap-nguap seperti pelajar tegar tidur tadi. Seperti yang dilakukan kepada pelajar tegar tidur tadi, saya juga berpura-pura tidak nampak pelajar-pelajar 2 Omar lain yang sedang menguap-menguap.

Sebaliknya, saya memberikan penyelesaian kepada semua pelajar 2 Omar dengan mengajak mereka bangun dan bermain. Saya berkata, “Baiklah, letakkan pensil kamu. Sekarang kita akan bermain sekejap bagi menghilangkan rasa mengantuk.”

“Kamu ikut apa yang ustazah cakap, jangan ikut apa yang ustazah tunjuk.”
“Cikgu, macam mana? Tak faham.”
“Begini, apabila ustazah sebut hidung, kamu tunjuk hidung. Jangan ikut apa yang ustazah tunjuk. Ini kerana, boleh jadi ustazah sebut hidung, tetapi ustazah tunjuk perut. Itu sudah salah. Faham?”
“Faham, cikgu.”

Kami bermain permainan Dengar dan Tunjuk ini selama beberapa minit. Apabila ada pelajar yang silap dalam mendengar arahan, mereka akan salah menunjuk. Pecah tawa seisi kelas. Ini membuatkan kelas ceria dan rasa mengantuk tidak lagi terasa.

Setelah selesai bermain, kami menyambung semula pelajaran yang tertangguh. Tiada lagi pelajar yang mengantuk dan mahu tidur. Semuanya berusaha menyiapkan latihan yang diberikan. Seorang demi seorang datang ke meja guru menghantar latihan yang sudah siap disalin.

Catatan mengenai panggilan Ustazah Comel yang pernah dikongsi di Fb.

Ketika saya menanda buku tulis Jawi pelajar, beberapa orang pelajar  2 Omar mengerumuni meja guru. Mereka bertanya, “Cikgu, nama cikgu siapa?”

“Haah, nama cikgu siapa? Saya suka belajar dengan cikgu.” Berulangkali pertanyaan itu diajukan oleh pelajar-pelajar 2 Omar yang sedang mengelilingi meja guru.

Pada mulanya, saya hanya diam memikir-mikir. Apakah perlu atau tidak saya memberitahu nama kepada pelajar-pelajar yang bertanya. Namun entah bagimana, tiba-tiba terasa mahu mengusik mereka.

“Panggil saya Ustazah Comel.” Jawab saya sengaja mahu bergurau dan melihat reaksi mereka.

“Haa.., nama cikgu Ustazah Comel?” Tanya seorang pelajar yang mahukan kepastian.

Saya hanya tersenyum sambil ketawa kecil. Mengangguk tidak, menggeleng juga tidak. Melihat saya tidak berkata apa-apa, pelajar-pelajar yang sedang menanti buku tulisnya ditanda melaung kepada kawan-kawannya yang masih berusaha menyelesaikan latihan yang diberikan.

“Wei, nama cikgu Ustazah Comellah. Kita kena panggil cikgu Ustazah Comel.”
“Nama cikgu Ustazah Comel.” Sahut beberapa orang pelajar yang berada di hadapan meja guru pula.

Tidak lama selepas itu, beberapa orang pelajar benar-benar memanggil saya dengan gelaran tersebut.

“Cikgu..Ustazah Comel... Ustazah Comel.”
“Ustazah Comel, saya sudah siap salin latihan di dalam buku tulis.” Seorang pelajar mengangkat tangan.

Cikgu Ustazah Comel, saya pun sudah siap.” 

Hampir sahaja terburai tawa saya mendengar kata-kata mereka. Niat mahu mengusik, bertukar jadi malu pula. Sakit juga perut menahan ketawa. Lebih tidak tahan, sudahlah dipanggil cikgu, dipanggilnya juga ustazah. Aduh, budak-budak kecil ini memang lurus. Apa sahaja kita ajarkan mereka akan cepat ikut.

“Eh, jangan panggil Ustazah Comel. Nama ustazah Siti Khadijah. Panggil Ustazah Khadijah atau Cikgu Khadijah.” Akhirnya saya terpaksa juga memberitahu nama sebenar kepada semua pelajar-pelajar 2 Omar.

“Ooo, nama cikgu Ustazah Siti Khadijah.” Mereka mula membetulkan panggilan daripada Ustazah Comel kepada Cikgu Siti Khadijah.

Selesai menanda semua buku latihan pelajar 2 Omar, saya memberitahu mereka bahawa hari ini adalah hari terakhir saya mengajar mereka.

Saya berkata, “Hari ini adalah hari terakhir ustazah mengajar kamu. Esok, guru kelas kamu akan datang semula untuk mengajar kamu. Terima kasih kerana beri kerjasama selama ustazah mengajar kamu. Ustazah suka mengajar kamu kerana kamu semua ikut dan buat apa yang ustazah suruh. Ustazah sangat yakin, kalau beginilah sikap kamu, kamu semua akan menjadi pelajar yang berakhlak baik dan berjaya dalam pelajaran. Belajarlah rajin-rajin agar kamu menjadi orang berguna.”

"Cikgu, saya pun suka belajar dengan cikgu."
"Saya pun suka cikgu."
"Saya pun."

Selepas waktu rehat, saya mengajar di dalam kelas 2 Abu Bakar pula sehingga waktu balik. Apabila semua pelajar 2 Abu Bakar sudah pulang, seorang pelajar kelas 2 Omar datang menghampiri saya dan berkata, “Cikgu, nanti bila-bila cikgu kelas saya tiada, cikgu ganti ajar kelas saya ya. Saya suka belajar dengan cikgu.”

“Inshaallah.” Jawab saya pendek.

Pelajar tersebut menyalami tangan saya dan kemudian menuju ke tangga untuk pulang. Dia melambai-lambaikan tangannya kepada saya sambil berkata, “Cikgu, kan seronok kalau cikgu kelas saya pergi kursus hari-hari.” =)





Ustazah Siti Khadijah

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Say ingin belajar teknik ni...ade rezeki saya akan attend course. For now, try praktikkan kat anak2 dulu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...