Monday, June 4, 2012

Aplikasi Teknik Tidak Menegur Kesalahan Berdasarkan Hadith 12 Malaikat Kepada Pelajar Yang Melakukan Kesalahan Memakai Songkok

Saya sering tersenyum seorang diri mengingat aplikasi Teknik Nabi Muhammad ke atas seorang Penolong Guru di dalam kelas 5 Ali ini. Namanya Aiman. Dia telah dilantik menjadi Penolong Guru Kehadiran bagi memastikan dan memaklumkan kehadiran pelajar 5 Ali kepada saya pada setiap hari belajar. Sejak dilantik menjadi Penolong Guru, Aiman sentiasa berusaha menjalankan tugasnya dengan penuh bertanggungjawab dan baik. (Untuk mengetahui Teknik Melantik Penolong Guru, baca di sini)

Namun dalam entri kali ini, bukan aplikasi Teknik Penolong Guru yang ingin saya kongsikan. Tetapi aplikasi Teknik Tidak Menegur Kesalahan yang telah diaplikasikan kepada Penolong Guru 5 Ali yang bernama Aiman ini atas kesalahan memakai songkok secara melintang dan kadangkala sengaja disengetkan songkok yang dipakai.

Pada bulan-bulan awal mengajar dahulu, antara kesalahan yang sering dilakukan oleh pelajar lelaki di dalam kelas 5 Ali adalah tidak memakai songkok. Namun kini, setelah aplikasi Teknik Nabi Tidak Menegur Kesalahan Tetapi Menerangkan, mereka telah bersongkok. Sangat jarang ada pelajar dengan sengaja tidak memakai songkok baik di dalam kelas atau di luar kelas sepanjang hari persekolahan berlangsung.

Namun biarpun sudah bersongkok, tetap sahaja ada pelajar yang masih melakukan kesalahan memakai songkok secara tidak betul seperti memakai songkok secara melintang atau senget. Di kalangan pelajar lelaki 5 Ali, Aiman dan Profesor Syahmi adalah pelajar yang paling kerap mengulangi kesalahan ini.

Barangkali, ini adalah tabiat yang telah sebati dalam diri mereka. Ini kerana, menurut pemerhatian saya, mereka berdua apabila diberi penerangan tentang peraturan sekolah bahawa pelajar lelaki harus memakai songkok, mereka akan memakai songkok secara betul pada mulanya. Tidak lama kemudian, songkok di atas kepala berubah daripada kedudukan lurus kepada kedudukan melintang. Boleh dikatakan hampir setiap hari mereka mengulang perbuatan yang sama.


Aiman ketika masih terbiasa dengan kesalahan memakai songkok secara melintang dan senget

Pada mulanya, saya tidak mempedulikan kesalahan dua pelajar ini. Cukup sekadar saya menerangkan peraturan sekolah, kemudian mereka membetulkan kedudukan songkok yang dipakai. Namun setelah melihat kerap benar kesalahan ini diulang-ulang, saya cuba mengaplikasikan Teknik Nabi Muhammad Tidak Menegur Kesalahan, Tetapi Menerangkan berdasarkan hadith 12 Malaikat.

Anas melaporkan, pada suatu hari ada seorang lelaki datang dan dia terus masuk barisan orang-orang yang sedang sembahyang, dengan nafasnya termengah-mengah kerana terkocoh-kocoh mengejar waktu sembahyang, sambil membaca 'Alhamdulillahi hamdan kasiran thoyiban mubarakan fih.' Selepas selesai sembahyang, Nabi Muhammad bertanya, “Siapakah tadi yang mengucapkan kata-kata itu?” Semua orang yang ada diam sahaja, tidak seorang pun menjawab. Nabi Muhammad bertanya lagi, “Siapakah tadi yang mengucapkan kata-kata itu? Sebenarnya dia tidak mengucapkan sesuatu yang berdosa.” Lalu seorang lelaki berkata, “Tadi saya datang dengan termengah-mengah, lalu saya ucapkan kata-kata itu.” Kemudian, Nabi Muhammad berkata, “Sungguh, saya nampak 12 orang malaikat berebut-rebut mengangkat kata-kata itu.” -- Hadith No. 271 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim.

Dalam hadith ini, seorang lelaki melakukan beberapa  kesalahan secara terbuka di dalam masjid semasa orang-orang lain sedang sembahyang. Namun Nabi Muhammad sama sekali tidak menegur kesalahan lelaki itu dengan berkata:
  
"Orang lain sudah mula sembahyang tapi kamu baru sampai." (SALAH)
"Perbuatan kamu itu mengganggu orang lain sedang khusyuk sembahyang" (SALAH)"
“Apabila saya tanya, kamu tidak menjawab." (SALAH)

Di sebalik sikap Nabi Muhammad yang tidak menegur kesalahan lelaki itu adalah prinsip 'menyelamatkan maruah orang yang melakukan kesalahan'. Apabila lelaki itu tidak ditegur oleh Nabi Muhammad dia tidak berasa  dirinya dimalukan di hadapan orang ramai, dengan itu maruahnya tidak  jatuh.

Beberapa minggu yang lalu, ketika masuk ke dalam kelas 5 Ali, Aiman masih mengulang kesalahan yang sama; memakai songkok secara melintang dan senget. Ketika mahu membetulkan kesilapan Aiman yang memakai songkok secara melintang atau kadangkala senget, saya menghampiri meja Aiman. Saya tidak melakukan perkara-perkara di bawah ini kepada Aiman;
  1. Saya tidak menegur Aiman dengan berkata, “Kamu pakai songkok salah! Betulkan songkok kamu.” (SALAH)
  2. Saya tidak mengkritik Aiman dengan berkata, “Kamu ini Aiman, pakai songkok pun salah.” (SALAH)
  3. Saya tidak menasihat-nasihat Aiman supaya dia tidak mengulang kesilapannya dengan berkata, “Lain kali, pakai songkok betul-betul. Jangan pakai salah atau disenget-sengetkan songkok kamu.” (SALAH)
  4. Saya tidak membanding-bandingkan Aiman dengan pelajar lain dengan berkata, “Aiman, lain kali pakai songkok macam Solahuddin atau Al-Fateh, barulah betul cara kamu pakai songkok.” (SALAH)
  5. Saya tidak menyiasat Aiman dengan berkata, “Mengapa kamu pakai songkok melintang? Kenapa kamu suka sangat pakai songkok melintang/ senget? Aiman, kamu ini memang tidak tahu cara pakai songkok yang betulkah?” (SALAH)
Sebaliknya, sebaik berada di hadapan Aiman, saya membetulkan songkok Aiman yang berada di atas kepalanya daripada kedudukan melintang kepada kedudukan lurus seperti pemakaian songkok yang sepatutnya. Sambil tersenyum, saya berkata; “Begini cara pemakaian songkok yang betul. Kamu nampak kemas dan rapi apabila memakai songkok begini. Ustazah suka.”

Aiman tersenyum-senyum mendengar kata-kata saya. Sepanjang P&P saya di dalam kelas 5 Ali pada hari tu, Aiman tidak menukar kedudukan songkok yang dipakainya. Malah sehingga sekarang, tidak pernah sekalipun saya melihat Aiman memakai songkok dengan cara salah. 

Aiman kini tidak pernah lagi mengulangi kesalahan memakai songkok dengan cara yang salah.

Kadangkala, apabila Profesor Syahmi memakai songkok dengan cara yang salah, Aiman pula yang akan menegur dengan berkata, “Pakai songkok betul-betul. Bukan pakai melintang atau disenget-sengetkan.”

Saya menahan tawa memerhatikan perbuatan Aiman. Dia ada bakat menjadi Guru Disipilin. Hehe.

Ustazah Siti Khadijah

3 comments:

  1. As salam Ustazah Siti Khatijah,

    First of all, thanks to ALLAH! Saya mencari blog ustazah selepas mendengar ikim-galeri, slot Prof Dr Muhaya... :)

    Alhamdullillah, byk yg saya belajar di blog ustazah ni... Terima kasih atas perkongsian yg sgt2 bermanfaat bg saya yg sentiasa dahagakan ilmu dlm mendidik anak2 w/pun berada di perantauan...

    Semoga ustazah terus menulis & berkongsi ilmu teknik mendidik Rasullullah SAW :))

    Salam perkenalan dari Lima, Peru.

    ReplyDelete
  2. Wa a'laiki assalam warahmatullah.

    Cikpuan Marya Yusof,
    Terima kasih kerana berkunjung dan membaca segala catatan di sini. Semoga beroleh manfaat daripada perkongsian yang ditulis. Mohon doanya selalu.
    Salam perkenalan kembali dari Malaysia. =)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..

    Kali pertama saya membaca blog ustazah. Terima kasih atas perkongsian yang sangat berguna. Sangat banyak yang saya boleh pelajari di sini. Saya juga nak aplikasikan kepada anak2, insyaAllah..Membaca tulisan ustazah jua secara tak langsung buat saya lebih kenal [peribadi nabi, lebih cinta pada baginda..Terima kasih. Alhamdulillah, Allah pertemukan saya dengan blog ustazah :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...