Wednesday, March 21, 2012

Impak Penggunaan Teknik Nabi, Ustazah Pula Jadi Rebutan

Ustazah tidak rehatkah?” Tanya Abang Ngah yang mahu turun ke kantin sewaktu melihat saya leka menyusun kertas-kertas ujian terakhir Bahasa Arab di meja guru.

Rehat, inshaallah. Sebentar lagi.” Jawab saya pendek. Abang Ngah lalu mengangguk. Dia meneruskan langkah menuju kantin di bawah.

Ustazah, tidak makan?” Tanya Profesor Syahmi pula kepada saya. Barangkali kerana saya tidak berganjak daripada meja guru, membuatkan dia pula mengajukan soalan yang hampir sama dengan Abang Ngah.

Rehat, inshaallah. Sebentar sahaja lagi.” Jawab saya mengulang jawapan yang sama seperti pada Abang Ngah tadi.

Petang hari Jumaat 09 Mac 2012 yang lalu adalah hari ketiga saya mengulang penghargaan makan bersama pelajar 5 Ali. Seperti yang dijanjikan, hari ini saya bakal menghabiskan waktu rehat bersama pelajar perempuan 5 Ali pula.

Ustazah, hari ini Ustazah rehat dengan budak perempuankan?” Soal Nia pula bagi mendapatkan kepastian saya.

Ya, Nia.” Balas saya pendek sambil menganggukkan kepala lalu meneruskan sibuk menyemak nama pelajar yang menghantar kertas jawapan ujian Bahasa Arab. Nia dan beberapa pelajar perempuan lagi tersenyum suka. Beberapa orang pelajar perempuan turun ke kantin membeli makanan. Bagi yang membawa bekal, mereka bersiap sedia mengeluarkan bekalan dari bawah meja dan dari dalam beg sekolah masing-masing.

Barangkali kerana pelajar perempuan agak lambat memenuhkan meja guru dengan bekal yang dibawa dan makanan yang dibeli dari kantin, pelajar lelaki yang sudah berada di dalam kelas berebut-rebut mengelilingi saya. Mengenangkan perjanjian yang telah dibuat semalam, saya berkata kepada pelajar-pelajar lelaki yang sedang berusaha memenuhkan meja, “Hari ini giliran pelajar perempuan.”

Mereka buat tidak endah. Malah, semakin ramai pula yang memenuhi meja guru. Melihatkan meja guru dikelilingi oleh pelajar lelaki, Kak Yong yang baru berjalan sambil membawa bekalannya berkata; “Wei, hari ini giliran kitoranglah.”

Siapa cepat, dia dapatlah. Korang lambat, siapa suruh.” Profesor Syahmi dengan selamba menjawab. Rakan-rakannya yang lain mengiyakan tindakannya. Semakin ditegur, semakin ramai pula yang tanpa segan silu memenuhkan meja guru.

Ustazah, mana aci. Asyik budak lelaki sahaja Ustazah.” Nia yang baru naik dari kantin pula bersuara.

Biarlah. Siapa suruh lambat.” Salahuddin pula menjawab ketidakpuasan hati pelajar perempuan.

Hari ini, Ustazah mahu rehat bersama pelajar perempuan.” Ulang saya sekali lagi.

Pelajar lelaki 5 Ali masih buat tidak endah seperti mereka tidak mendengar apa-apa. Malah, usaha ‘merebutkan ustazah’ masih diteruskan sehingga meja guru benar-benar tiada ruang untuk pelajar perempuan mencelah masuk.

Melihatkan keadaan tersebut, saya berkata lagi, “Baiklah, sekiranya kamu semua tidak mahu beralah, Ustazah boleh bangun untuk pergi kepada pelajar perempuan.”

Tanpa diduga, berlakulah aksi spontan yang dilakukan pelajar lelaki 5 Ali demi mempertahankan Ustazah mereka daripada menjadi rebutan pelajar perempuan.

Wei, jom kita kepung Ustazah.”
Ya, cepat. Mari kita kepung Ustazah.”
Jangan bagi Ustazah laluan untuk bangun.”

Seperti sedang melakukan aktiviti pelajaran dalam kumpulan, begitulah kesungguhan kerjasama mereka mempertahankan Ustazah mereka daripada menjadi rebutan pelajar perempuan. Memang tiada ruang langsung untuk saya bangun, apalagi berdiri setelah dikepung mereka.

Ustazah, Ustazah sudah janji semalam.” Nia mengingatkan kembali janji yang dibuat pada mereka semalam.

Salah koranglah. Siapa suruh lambat?”

Bagi meleraikan perang yang sedang meletus, saya bersuara, “Orang yang tidak memenuhi janji adalah orang munafik. Nabi melarang kita berjanji sekiranya ia tidak boleh ditepati. Ustazah sudah berjanji, dan Ustazah harus tepati janji tersebut kerana Ustazah tidak mahu menjadi orang munafik. Sudah dua hari Ustazah rehat bersama pelajar lelaki, hari ini Ustazah mahu rehat bersama pelajar perempuan pula.”

Mereka langsung bubar daripada meja guru sambil berkata, “Ustazah tidak adil!”

*Adoi, saya pula dikatakan tidak adil. Sekiranya badan Ustazah mereka ini boleh dikerat dua, akan saya kerat untuk setiap daripada mereka.

Nia yang begitu gembira apabila hasratnya untuk rehat dan makan bersama ustazah dipenuhi
 
Ustazah Siti Khadijah 

2 comments:

  1. Sekiranya mereka baca blog nih ! pasti nangis kes Ustazah nak kerat badan nih ..
    X pasal2 hilang Ustazah ksayangan kamu nih ..
    hehe :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...